FAQ - Aanmeldprocedure

1. Hoe meld ik medewerkers aan / hoe meld ik mezelf aan?

Iedereen kan zichzelf aanmelden via het Talentenplatform www.investeerinjouwtalent.nl.

2. Welke gegevens moet ik aanleveren en waar?

Je ontvangt een inlogcode als je bent ingelogd op het Talentenplatform. Gebruik hiervoor je bedrijfs-emailadres. Je bepaalt zelf welke gegevens je aanlevert en wie dat mag zien.

3. Welke gegevens moet mijn bedrijf bij Matchcare aanleveren?

Ieder bedrijf levert bij Matchcare de binnen het bedrijf geldige email-extensies aan.

FAQ - Algemeen

1. Kunnen anderen mijn gegevens en/of informatie zien?
Nee, anderen kunnen jouw gegevens niet zien. Jij bepaalt zelf of je gegevens met anderen wil delen en welke gegevens je met wie deelt. Het delen van de gegevens in je profiel stel je zelf in binnen het platform (mijn profiel > mijn instellingen).

2. Hoe werken de 3 stappen?
Het Talenten platform is opgebouwd uit 3 stappen (ofwel fasen): 

  1. Ontdek je talent
  2. Ontwikkel je talent
  3. Je volgende stap.

In elke fase kun je inspirerende oefeningen doen, je inschrijven voor workshops of artikelen lezen die passen bij deze stap. Je bent vrij om een andere volgorde te hanteren. Bepaal je eigen route!

3. Hoe krijg ik mijn Persoonlijk Profiel op 100% ingevuld? 
Persoonsgegevens (voornaam, straat, postcode, prive tel.nummer):10%, Samenvatting: 2%, Persoonlijke introductie: 2%, Ambities: 2%, Interesses: 2%, Kernwoorden: 2%, Werkervaring: 15%, Opleidingen: 15%, Werk- en denkniveau: 10%, Opleidingsniveau: 10%, Taalvaardigheden: 10%, Publiek profiel aangezet en aangevinkt wat je wilt publiceren: 20%.

FAQ - Doelgroep

1. Wie kan hier aan deelnemen?

Iedereen die een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd heeft onder de CAO van Productie- en leveringsbedrijven. Het Talentenplatform is niet bedoeld voor uitzendkrachten.

FAQ - Kosten

1. Wat kost het?

  • De kosten van een event zijn €1500,-.
  • De kosten van een CareerCheck zijn €550.
  • De kosten van het Verdiepingspakket zijn €950.

Deze kosten komen voor rekening van uw werkgever en kunnen mogelijk voor 60% gesubsidieerd worden. Deze mogelijkheid kunt u bespreken met uw werkgever.

 

Kanttekening: deelname aan een event en/of een CareerCheck is dus niet vrijblijvend!

Je kunt je deelname aan een event of de afspraken die je maakt met een coach binnen de CareerCheck tot drie weken voor de overeengekomen datum vrijblijvend verplaatsen of annuleren. Als je dit later doet, zijn we helaas genoodzaakt de kosten bij jou in rekening te brengen. Deze kunnen oplopen tot 100% als je minder dan 1 week voor het event afzegt of de afspraak verplaatst. Daarnaast vragen we je de testen die horen bij een CareerCheck ten minste 3 dagen voor de coach-afspraak af te ronden, zodat de coach het rapport gereed kan maken. 

FAQ - Login & storingen

1. Bij wie meld ik een storing?
Technische storingen of foutmeldingen kun je melden aan de Matchcare Servicedesk.

2. Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen
Via Vraag en antwoord met de daarvoor bestemde knop: Wijzigen wachtwoord.

FAQ - Over de events

Wat is een event?

Een event is een programma van 1 of meerdere dagdelen, bestaande uit een of meerdere workshops, trainingen of een talentenmarkt met stands. Het kan ook een combinatie hiervan zijn. Het programma wordt op basis van de wensen van de organisatie, ingevuld. Op dit moment vinden er veel events plaats bij verschillende energiemaatschappijen. Hieronder 3 varianten:

Event van 1 dagdeel

Voor een team bij Nuon wordt in de ochtend een training Kernkwaliteiten gegeven, waarbij de trainer op basis van het kernkwadrant van Ofman, interactief met de groep aan de slag gaat. Ter voorbereiding doen de deelnemers allemaal een CareerCheck, zodat ze vast aan de slag zijn gegaan met de vragen: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? Er wordt ook een terugkomdag georganiseerd, om de resultaten van de eerste training uit te bouwen. Het programma duurt ongeveer 3 uur.

Event van 2 dagdelen

Voor een team bij Essent is een hele dag georganiseerd. In de ochtend gaat het team met de trainer aan de slag met 'Effectief communiceren' en in de middag na de lunch, gaan ze verder met 'De vraag achter de vraag'. Ter voorbereiding hebben ze wat gerelateerd testen gedaan op het platform, waar men ook in de trainingen op terugkomt. Om de resultaten van deze dag verder uit te bouwen naar concrete handvatten voor in de praktijk, wordt er een terugkomdag georganiseerd.

Event van meerdere dagen

Bij Eneco wordt verspreid over meerdere dagen een talentenmarkt met workshops georganiseerd. Hiervoor krijgen de medewerkers een dagdeel vrij, waarin ze 3 rondes van ongeveer een uur kunnen invullen. 2 workshops, bijvoorbeeld Stempresentatie en de Sportworkshop, en een ronde over de talentenmarkt. Op de talentemarkt vind je verschillende stands - van CV-Check, LinkedIn-check en regionaal arbeidsmarktadvies, tot kleur- en kledingadvies en een zakelijke profielfoto. De kick-off en aflsuiting zijn plenair: hier kunnen interne of externe sprekers voor worden gevraagd.

Goodiebags of mapjes

Bij grotere events van meer dan 1 dagdeel, zoals een talentenmarkt, worden goodiebags weggegeven. Hier zit vanalles in: wat lekkers, een factsheet van de CareerCheck/het Verdiepingspakket, een powerbank, een voucher voor het talentenplatform, een leuke boomerangkaart en meer! Bij de kleinere events, van 1 dagdeel, krijgen deelnemers een mapje mee. Ook hier zitten leuke/handige presentjes in: een pen, boomerangkaart, wat informatie, lekkers en meer!

FAQ - Over het Talentenplatform

1. . Wat kan ik doen op dit Talentenplatform?

Antwoord op deze vraag vind je hier.

2. Aan welke vereisten moet mijn computer voldoen om gebruik te maken van het Talentenplatform www.investeerinjouwtalent.nl?

• Vanuit security oogpunt heeft het onze voorkeur om te werken met de laatste versies van de browsers van Mozilla, Google of Microsoft.
• Ook vereist het goed kunnen afspelen van filmpjes veelal recentere versies van Internet Explorer.

Let op: de browser Internet Explorer 8.0 die nu nog wordt gebruikt op Windows XP vormt een risico. Deze is sterk verouderd en minder veilig dan de recentere versies.

2. Hoe keer ik terug naar het startscherm?

Je keert eenvoudig terug naar het startscherm door links bovenin het scherm te klikken op het logo van O&O fonds PLb.

FAQ - Privacy

 

1. Wie kan zien wat ik doe? / hoe zit het met mijn privacy?

Alleen Matchcare.

Je mag jezelf, zonder overleg met jouw organisatie, aanmelden via het Talentenplatform en deelnemen aan de onderdelen die bij jou passen.

De enige terugkoppeling die vanuit Matchcare of het O&O fonds plaatsvindt naar jouw organisatie, is wanneer je zonder (geldige) reden niet komt op een gemaakte afspraak. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je op een event collega’s tegenkomt die ook investeren in hun talent.

2. De inhoud van jouw coachtraject

Steeds vaker wordt een CareerCheck onderdeel van een (team)training binnen een afdeling of bedrijf. Uiteraard blijft het zo dat alleen jij en de loopbaancoach van Matchcare de beschikking hebben over de inhoud van de jouw CareerCheck. Jij beslist of en met wie je die wilt delen.


FAQ - Shop

1. Ik heb een gratis tool aangeschaft in de shop. Moet ik wachten totdat ik een bevestigingsmail krijg?
Nee, dat is niet nodig. Je kunt gratis tools direct starten.

2. Ik heb geen ontvangstbevestiging gekregen per e-mail van mijn bestelling. Wat moet ik doen?
De bestelling moet eerst goedgekeurd worden, daarna krijg je een email. De gratis tools kan je meteen starten. Daar ontvang je geen mail van.

3. Ik heb vragen over (het verloop, de uitkomst of het rapport) van een oefening, workshop, (self)assessment of artikel. Aan wie kan ik die stellen?
Deze vragen kan je stellen aan de eCoach bij "Mijn Traject".

4. Wie of wat is een eCoach?
De eCoaches die verbonden zijn aan dit TalentCenter zijn werkzaam bij Matchcare (Noloc- of CMI-gecertificeerd). Zij zijn beschikbaar voor iedereen die dit Talentenplatform gebruikt.

FAQ - Vacatures

1. Naar welke vacatures kan ik zoeken?
De vacaturezoeker maakt het mogelijk om op het internet gepubliceerde vacatures te zoeken, die gepubliceerd worden op een groot aantal vacaturebanken. Hierdoor heb je toegang tot diverse vacatures die op verschillende sites in Nederland actief zijn.

2. Welke gegevens moet ik invullen om een vacature te vinden?
Je typt in de bovenste regel de functie die je interessant vindt. In de onderste regel typ je de plaatsnaam waar je een vacature zoekt. Nadat je de plaatsnaam hebt ingevuld, kun je aangeven in welke straal (10 km, 20km, etc) je wilt zoeken. Vervolgens klik je op ‘Zoek’.

3. Hoe open ik een vacature?
Dit doe je door op de titel van de vacature te klikken. Je wordt dan naar de pagina van de werkgever of uitzendbureau geleid waar de vacature is gepubliceerd.

4. Kan ik mijn zoekresultaat verfijnen?
Ja, dat kan via de optie ‘Filters’ aan de rechterkant. Door op één van de filters te klikken, kun je de zoekresultaten verfijnen.

5. Hoe kan ik een zoekopdracht wissen en een nieuwe zoekopdracht maken?
Dit doe je door op het icoontje met het pijltje te klikken achter het veld waar je de plaatsnaam in hebt gevuld. Als je met je muis op het pijltje gaat staan, zie je de tekst ‘Zoekcriteria leegmaken’. Als je hierop klikt kun je opnieuw een functie en een plaatsnaam invullen en verder gaan met zoeken naar andere vacatures.

6. Kan ik vacatures automatisch per e-mail ontvangen?
Je kunt een zoekopdracht maken waarmee je interessante vacatures automatisch per e-mail ontvangt.  Kijk bij het onderdeel ‘Hoe maak ik een zoekopdracht?’ voor uitleg over deze functionaliteit.

7. Kan ik een vacature doorsturen naar een vriend, vriendin, collega of een andere bekende?
Ja, dat kan door op het icoontje met de ‘envelop’ achter de vacature te klikken. Als je hierop gaat staat, zie je de tekst ‘Verstuur vacature’. Door hierop te klikken, opent een venster waar je het e-mailadres kunt invullen van de persoon naar wie je de vacature wilt doorsturen.

8. Wat betekent ‘Favoriete vacatures’?
Je maakt een vacature favoriet door op het ‘sterretje’ achter de vacature te klikken. Hierdoor wordt deze vacature opgeslagen en kun je hem altijd terugvinden bij het onderdeel ‘Mijn favoriete vacatures’.

Wachtwoord wijzigen

FAQ - Sectorplan (PLb)

1. Wat is een Sectorplan?

Werkgevers- en werknemersorganisaties in een sector of regio kunnen gezamenlijk een sectorplan opstellen. Het doel is de duurzame inzetbaarheid van medewerkers op de arbeidsmarkt op korte termijn en op middellange termijn te verbeteren. 

Deze sociale partners dragen dan in het sectorplan arbeidsmarktmaatregelen aan waarvoor zij cofinanciering van het rijk vragen.

2. In welke sectoren zijn er Sectorplannen?

Er zijn ruim 100 sectorplannen, zowel landelijk als regionaal; in de zorg, de landbouw, de bouw, het onderwijs, detailhandel, recreatie etc. etc..

3.Waaruit bestaat het Sectorplan PLb?

Het sectorplan bestaat uit het sectorale deelproject ‘Investeer in jouw Talent’ en drie gesubsidieerde initiatieven op bedrijfsniveau op het gebied van competentieverbetering en mobiliteitsbevordering, bevordering van de instroom van jongeren en arbeidsinstroom van kwetsbare jongeren.

4. Wat is de relatie tussen het Sectorale deelproject ‘Investeer in jouw talent’ en het HR beleid binnen mijn bedrijf?

Dit sectorale deelproject ondersteunt het bestaande bedrijfsbeleid op het gebied van Personeel en Organisatie (HR).

5. Wat is de start- en einddatum van het project?

De tweejarige uitvoeringsperiode van het project is gestart op 1 maart 2015 en duurt tot 1 maart 2017.

temp content

even geduld a.u.b.