Terug

Een beoordelingsgesprek

Eens in de zoveel tijd heb je met jouw leidinggevende een beoordelingsgesprek. Tijdens zo’n beoordelingsgesprek geeft de leidinggevende een oordeel over het functioneren van de werknemer tijdens het afgelopen jaar.

Beoordelingsgepsrek vs. Functioneringsgesprek

Het beoordelingsgesprek verschilt van het functioneringsgesprek. Het beoordelingsgesprek vindt een tijd na het functioneringsgesprek plaats. Het beoordelingsgesprek is een eenrichting gesprek en ongelijkwaardig. De leidinggevende is veelal aan het woord en er wordt tijdens het beoordelingsgesprek vooral gefocust op het verleden en de geleverde werkprestaties van de werknemer.

In een beoordelingsgesprek geeft de leidinggevende een mening over de werknemer. Aan deze mening zijn consequenties verbonden. Dit maakt het beoordelingsgesprek dan ook belangrijk, de oordelen en consequenties genoemd door de leidinggevende hebben invloed op de toekomst van de werknemer.

 

Oofsprite

Gespreksstof beoordelingsgesprek

  • Kwantiteit & kwaliteit van het werk van de werknemer.
  • Sociaal functioneren (denk aan samenwerking met collega's) van de werknemer.
  • De vraag wel of geen salarisverhoging & mogelijke veranderingen in de arbeidsvoorwaarden.

 

 Doelen beoordelingsgesprek

  • Verbeteren van het functioneren, de prestatie & motivatie van de werknemer.
  • Optimaal benutten van de capaciteiten van de werknemer.
  • Formuleren van arbeidsvoorwaardelijke beslissingen, zoals bijv. salarisverhoging.Site Background

 Voorbereiden beoordelingsgesprek

  • Van te voren wordt een agenda gemaakt met punten die de leidinggevende wil bespreken. Neem deze punten van te voren door. Als jij nog extra agendapunten wilt bespreken, dan is het handig om deze van te voren aan je leidinggevende voor te leggen. Het is verplicht om ruim van te voren een agenda toe te sturen.
  • Denk na over je eigen functioneren. Hoe kijk jij tegen jezelf als werknemer aan? Wat ging goed en wat ging misschien minder? Door zelfreflectie kun je gemakkelijker inhaken op de feedback die je ontvangt tijdens het beoordelingsgesprek.
  • Lees verslagen van eerdere beoordelings- en functioneringsgesprekken. Ga na in hoeverre je verbeteringen hebt doorgevoerd, wat onveranderd is en bekijk wat de oorzaak is als verbetering is uitgebleven.

 

Kortom, in het beoordelingsgesprek wordt de afgelopen periode van de werknemer geëvalueerd en het is een belangrijk moment omdat beslissende afspraken worden gemaakt. 


  

temp content

even geduld a.u.b.